sobota, 16 grudnia 2017

Mejadra - żydowski przysmak w Jerozolimie

Mejadra, jej sekret tkwi w smażonej cebuli, delikatnie chrupiącej, słodkiej i oleistej.
To starożytne danie, popularne jest w całym świecie arabskim.
Ten przyprawiony na słodko ryż z soczewicą, posypany miękką, smażoną cebulą i podany z jogurtem, jest tak krzepiący; jak tylko może być jedzenie w Jerozolimie.
Najlepiej smakuje na ciepło ale i w temperaturze pokojowej smakuje wybornie.
Przepis pochodzi z książki Yotama Ottolenghi'ego "Jerozolima".
Mejadra - żydowski przysmak.


Składniki: 6 porcji
  • 250 g zielonej lub brązowej soczewicy
  • 4 średniej wielkości cebule - 700 g przed obraniem
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • ok. 250 ml oleju słonecznikowego
  • 2 łyżeczki nasion kuminu
  • 1 i 1/2 łyżeczki nasion kolendry
  • 200 g ryżu basmati
  • 2 łyżki oliwy
  • 1/2 łyżeczki mielonej kurkumy
  • 1 i 1/2 łyżeczki mielonego ziela angielskiego
  • 1 i 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1 łyżeczka cukru trzcinowego
  • 350 ml wody
  • sól morska
  • czarny pieprz


Przygotowanie:
  • Do garnka wsypałam soczewicę, dolałam dużo wody i gotowałam ok. 15 minut aż soczewica stała się al'dente, odcedziłam.
  • Obrałam cebulę i pokroiłam ją w cieniutkie plastry, przełożyłam do dużej miski, posypałam mąką i 1 łyżeczką soli, dokładnie wymieszałam aby cebula była pokryta mąką i solą.
  • Na głębokim oleju smażyłam cebulę partiami do uzyskania przez talarki złotego koloru.
  • Trwa to zazwyczaj ok. 5 - 8 minut, od czasu do czasu zamieszałam cebulę łyżką cedzakową.
  • Ogień przy smażeniu powinien być średni aby cebula nie smażyła się za szybko ani za wolno, bo wchłonie dużo tłuszczu.
  • Usmażone talarki cebuli wyjęłam z oleju i ułożyłam na ręcznikach papierowych aby osączyć z nadmiaru tłuszczu, posoliłam.
  • I tak usmażyłam całą cebulę.
  • Na rozgrzaną patelnię włożyłam ziarna kuminu i kolendry, smażyłam minutę a potem dodałam ryż, oliwę, kurkumę, ziele angielskie, cynamon, cukier, 1/2 łyżeczki soli i dużo czarnego pieprzu.
  • Dobrze wymieszałam aby oliwa dobrze pokryła ryż.
  • Teraz na patelnię wsypałam ugotowaną soczewicę i dodałam 350 ml wody.
  • Gotowałam na bardzo wolnym ogniu pod przykryciem 15 minut.
  • Teraz zdjęłam garnek z ognia, zdjęłam pokrywkę, nakryłam garnek ściereczką i ponownie nałożyłam pokrywkę.
  • Odstawiłam na 10 minut.
  • Po tym czasie na patelnię dodałam połowę usmażonej cebuli, wymieszałam.
  • Danie przełożyłam do miski i na wierzch ułożyłam kopczyk cebuli.
Smacznego.
Przepis Yotam Ottolenghi.
"Podróże małe i duże"
Nogat
Na zdjęciu rzeka Nogat, przepływająca przez Malbork.
Dzień był pochmurny i dżdżysty ale widoki i tak przepiękne.

0 komentarze

Prześlij komentarz

Miło że mnie odwiedziłeś....zostaw po sobie ślad.
Anonimie-podaj swoje imię.
Jeśli podoba Ci się mój blog to proszę dodaj go do obserwowanych.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

Łączna liczba wyświetleń

Obserwatorzy Blogger